Mitä hyötyä talviuinnista on pelureille?

Kasinolla pelaaminen on hauska ajanviete, ja moni paljon pelaava miettii, miten voisi parantaa suoritustaan. Alkoholia ei ainakaan kannata ottaa, jotta harkintakyky olisi huipussaan. Moni saattaa nauttia kahvia, energiajuomaa tai muuta piristettä parantaakseen keskittymiskykyä. Huonossa asennossa tietokoneella pelaaminen ja edhpätervellisten nautintoaineiden kuluttaminen voi kuitenkin haitata terveyttä, ellei jopa pelisuoritustakin.

Pelistä saa parhaiten kaiken irti, kun on skarpissa kunnossa. Kasinoammattilaisetkin nukkuvat hyvin ennen tärkeitä pelejä, juovat janoon vettä ja huolehtivat tasapainosta elämässään, jotta voisivat satsata peliin täysillä. Tässä avantouinti voikin auttaa.

Kun ottaa avantouinnin osaksi arkea, voi parantaa monia osa-alueita elämässään. Kastautuminen kylmässä vedessä säännöllisesti lievittää niska-, hartia- ja selkäkipuja, joita voi syntyä, kun istuu tietokoneen tai puhelimen ääressä huonossa asennossa. Kun keho voi hyvin, on helpompaa keskittyä olennaiseen, eli käsillä olevaan peliin.

Lisäksi verenkierto tehostuu, joten kylmänsietokyky kasvaa. Avantouimarit eivät sairastu yhtä usein kuin muut ihmiset. Sairaana pelaaminen onkin riskialtista, sillä sairaan ihmisen keskittymiskyky ei ole sama kuin terveen. Vaikka pelaaminen voi tuntua hyvältä ajanvietteeltä, kun joutuu makaamaan sängyssä, ei se välttämättä tee hyvää ja saattaa johtaa häviöihin. Avantouinnin avulla voi vähentää viruslähtöisiä tauteja kätevästi.

Pulahdus avantoon myös saa endorfiinit hyrräämään ja rentouttaa mieltä, joten se on täydellinen tapa saada stressitasot alemmas. Peleista saattaa joskus koitua stressiä, etenkin jos ne eivät mene hyvin, edessä on tärkeä pokeriturnaus tai tulossa tärkeä vedonlyöntitapahtuma, eikä tiedä minne asettaa panoksensa. Avantouinti auttaa rentoutumaan ja selkeyttämään ajatuksia, sekä poistamaan stressiä. Se on hyvä tapa rauhoittua sekä työpäivän jälkeen ennen päivän pelirupeamaa että pelirumban päätteeksi.

Mikäli kuitenkin kärsit sydän- tai verisuonitaudista, ei talviuinti ole paras vaihtoehto. Ennen harrastuksen aloittamista kannattaa jutella lääkärin kanssa, jos on epäilyksiä. Perusterve uimataitoinen ihminen voi kuitenkin hyötyä lajin harrastamisesta. Ensimmäisellä kerralla kannattaa mennä tutun kanssa tai käydä paikassa, jossa käy paljon uimareita; näin on helpompaa ja turvallisempaa kokeilla lajia. Fyysinen harrastus tarjoaa vaihtelua staattiseen pelaamisharrastukseen. Se auttaa pitämään sekä kehon että mielen virkeänä.