Avantouinnin kiistämättömät terveysvaikutukset

Avantouintiin jää helposti koukkuun. Ensimmäisellä kerralla avannon äärellä pakkasessa värjötellessä ja hampaiden kalistessa ei ehkä tietenkään tunnu siltä, mutta kun kerran uskaltautuu edes kastautumaan hytisyttävän kylmään veteen ja antaa kehonsa totuttautua radikaaliin lämpötilanmuutokseen, valtaa niin mielen kuin kropankin valtavan euforinen tila. Kyse on tavallaan onnistumisen tunteesta – siitä, että haastaa itsensä menemällä mukavuusalueensa ulkopuolelle ja onnistuu tekemään sen. Aivan yhtä suuri hyvänolontunteen aiheuttaja selittyy avantouinnin vaikutuksella fyysisesti. Kun ihmisen keho joutuu hyvin nopeasti selkeästi kylmempään tai lämpimämpää ympäristöön, reagoi se siihen kiihtyneellä, voimakkaammalla verenkierrolla. Tämä puolestaan tuo valtavan energialatauksen, ja jälkeenpäin olo on mahtavan rentoutunut. Sama efekti on myös saunassa käymisellä ja sen jälkeisellä olotilalla, joten meillä suomalaisilla todella on mistä nauttia!

Winter swimmingAvantouintia pidetään yleisestikin hyvin terveyttä edistävänä harrastuksena, mutta toki senkin suhteen löytyy skeptikkoja, jotka kyseenalaistavat moisten väitteiden todennäköisyyden. Joku voi esimerkiksi sanoa, että radikaaleille lämpötilanvaihteluille altistuminen saa ihmisen herkemmin vilustumaan ja viettämään siten seuraavan viikon sängyn omana flunssan kourissa. Monet ulkomaalaiset päivittelevät kauhuissaan esimerkiksi juurikin suomalaisten avantouintikulttuuria. He eivät välttämättä voi lainkaan ymmärtää sitä, miten joku voi haluta tieten tahtoen hypätä jääpaloja ja -murskaa täynnä olevaan jäähän tehtyyn reikään, kun tarjolla olisi paljon mukavampiakin paikkoja. Eipä avantouinti tietenkään kaikille sovellu, mutta yleensä, kun sitä yhden kerran uskaltautuu kokeilemaan, ei enää jää epäselväksi se, miksi se houkuttelee niin monet avantouimalaan yhä uudelleen ja uudelleen. Avantouinti tuo loistavasti tasapainoa myös toimistotyöntekijöiden arkeen, tai silloin, jos sattuu viettämään paljon aikaa muuten koneella, esimerkiksi erilaisilla pelisivustolla kuten mobiili-kasinot.fi. Kyseessä ei ole aivan pähkähullu aktiviteetti, sillä sitä puoltavat monetkin terveyttä edistävät tekijät.

On kuitenkin huomioitava se, että avantouinti on terveellistä vain silloin, kun ihminen ei kärsi muista perussairauksista. Siispä esimerkiksi sydämeen liittyvistä sairauksista, reumasta ja monista muista sairauksista kärsiville ei avantouintia voi suositella, ja sama koskee luonnollisesti myös raskaana olevia naisia. Muissa tapauksissa voi perusterve ihminen lähteä kokeilemaan avantouintia, stimuloimaan verenkiertoaan ja samalla hankkimaan itselleen virkeämmän mielen. Se vaatii tiettyä rohkeutta, mutta harva katuu sen tehtyään.